MUSEU DEL
FERROCARRIL DE VILANOVA I LA GELTRÚ
El dia 4 d'octubre tots els cursos de l'ESO
vàrem marxar de l’escola cap a les diferents sortides culturals. Nosaltres
vàrem anar al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú. L’hora concertada
en la que tothom havia d’estar a la classe i en la que començava l’aventura del
ferrocarril era a les 8.00 a la classe per poder sortir a les 8.30 de Sabadell direcció Vilanova i la
Geltrú, poble pioner a Catalunya en la promoció del ferrocarril.
Després d'una hora de camí vàrem arribar a una
placeta, on abans d'entrar al museu,
vàrem poder esmorzar i tenir el nostre temps lliure per parlar amb els companys
i disfrutar del dia a dia de la gent de Vilanova i la Geltrú. En acabar aquesta estona ens van acollir a la
recepció del mateix museu on ens van separar per classes, per una banda la
classe del A i, per altra banda, la
classe del B, per fer dos grups i
l’explicació més amena.
Mentre un dels grups veia un audiovisual sobre
la història dels ferrocarrils en una saleta semblant a la d’un cinema on
s’explicava qui va inventar i com
es construïen els ferrocarrils i la manera en la que l’aparició del
ferrocarril va millorar la qualitat de vida de la població amb els diferents
tipus de ferrocarrils que hi havia, la mecànica i el combustible utilitzat,
l'altre grup va anar a fer una petita ruta per veure els ferrocarrils més
importants.
La Montse, la guia de museu que ens va tocar,
que per cert, era molt bona oradora i millor persona, ens van deixar pujar a
alguns exemplars després de la seva explicació. També vàrem poder veure la
cabina de la locomotora, que depenent de l'any en la que fos construïda era més
o menys complexa i interesant. Una de les parts més interesants de l’explicació
de la Montse va ser quan ens va ensenyar i mostrar les primeres locomotores que
funcionaven amb carbó i que a mesura que
anaven passant els anys es van adonar dels desavantatges d'utilitzar aquest
material i van començar a construir locomotores elèctriques. D'aquesta manera
evitaven gastar molt carbó i tot el que suposa pel medi ambient.
També ens van explicar que segons el color de la
vagoneta era de classe alta, de classe mitjana o de classe baixa. La vagoneta
de classe alta era més luxosa i estava feta amb materials més cars, com per
exemple, els seients estaven entapissats amb teles molt boniques i
colorides, en canvi la vagoneta de
classe baixa era més simple i humil amb un seient allargat de fusta per tothom.
Quan els dos grups vàrem acabar les activitats
previstes, els professors tenien pensat fer un vol pel centre de Vilanova i la
Geltrú per fer una mica de temps i
esperar l'autocar. Vàrem poder veure una mica més el centre del poble
amb el seu carrer principal, el mercat, l'Ajuntament i alguns dels seus carrers
més cèntrics. Seguidament vàrem pujar a l'autocar a dos quarts de dues i vàrem
arribar a l’escola a dos quarts de tres,
un cop allà ja vàrem marxar cap a casa per preparat el dia següent i els apunts
agafat durant la sortida.
La nostra opinió sobre la vista al museu del
ferrocarril, és que ens ha semblat una excursió molt interessant i
enriquidora, encara que depenent del
moment es va fer una micona pesada pel gran nombre de dades que se’ns donaven i
pel fet que hauríem de fer un treball sobre la història del ferrocarril. S’ha
de dir que la vista estava molt ben pensada ja que ens van deixar molt temps
lliure i tampoc van abusar del temps en el qual havíem de prendre apunts i fer
feina.
Es per tot això que creiem que aquesta visita
pels temps del ferrocarril ha estat bastant bé i, a més a més, hem après un munt coses sobre el pas del
temps pujats sobre un ferrocarril.
Ainoa Morga
Ariadna Hernàndez
Núria Viñuela